szkolnastrona.pl

  • Odwiedziło nas:
    347001 osób
  • Do końca roku:
    97 dni
  • Do wakacji:
    270 dni
Poniedziałek, 2017-09-25
Imieniny:
Aureli, Kamila
Jesteś tu: Strona główna » Gimnastyka ogólnorozwojowa i korekcyjna

Specjalista wspomagający rozwój ruchowy dzieci: Agnieszka Kamińska - nauczyciel dyplomowany



poniedziałki w godz. 12.05 - 15.35


wtorki w godz. 11.30 - 14.30


czwartki w godz. 12.05 - 15.35




Gimnastyka korekcyjna

Wielogodzinne siedzenie przy komputerze i oglądanie telewizji. Brak ruchu. To prosta droga do skrzywień kręgosłupa i innych wad postawy: pleców okrągłych, pleców wklęsłych, pleców płaskich, bocznych skrzywień kręgosłupa, wad klatki piersiowej oraz wad kończyn dolnych (kolana koślawe, kolana szpotawe i płaskostopie). Na zajęciach gimnastyki korekcyjnej dla dzieci wspieramy i kierujemy aktywnością ruchową naszych przedszkolaków. Wszystko po to, żeby przeciwdziałać powstawaniu albo pogłębianiu się stwierdzonym przez specjalistów deformacjom w postawie ciała i wyrównywać odchylenia fizjologiczne. Dbamy, by nasze przedszkolaki miały proste kręgosłupy, były sprawne i cieszyły się aktywnym dzieciństwem. Podczas gimnastyki pracujemy także nad poważniejszymi wadami postawy.

Dla kogo jest gimnastyka korekcyjna?  

Głównie dla dzieci młodszych nie wymagających jeszcze postępowania rehabilitacyjnego, są to dzieci przedszkolne, u których wady postawy są wynikiem słabego umięśnienia lub nieprawidłowego nawyku utrzymania postawy ciała. Kompensacja, czyli zapobieganie i korektywa-leczenie wchodzi w skład edukacji zdrowotnej i ruchowej zawartej w programach wychowania przedszkolnego.
Postępowanie, wyrównawczo-korekcyjne ma na celu likwidację wady lub zahamowanie jej dalszego rozwoju, a tym samym przywrócenie prawidłowej postawy ciała. W postępowaniu zasadniczą rolę odgrywają: ćwiczenia, właściwa organizacja warunków życia, przestrzeganie zasad higieny pracy i wypoczynku, żywienia oraz ogólna ruchliwość dziecka. Proces ten jest przeważnie długotrwały i wymagający współdziałania lekarza, nauczyciela, rodziców i dziecka.
Całokształt procesu korekcyjno-kompensacyjnego wymaga takiego postępowania dydaktycznego, w trakcie którego zakres materiału ćwiczeń ruchowych, stopień trudności, formy, metody i zasady będą dostosowane do psychofizycznego i motorycznego rozwoju oraz wydolności organizmu dziecka.
Dziecko powinno zrozumieć sens i cel stosowanych ćwiczeń i zabaw korekcyjnych, które mają nie tylko rozwijać potrzeby ruchowe, ale także stanowić źródło wiedzy o sposobach i formach samodzielnego usprawniania się, a każda wada wymaga odrębnych ćwiczeń.
Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej w przedszkolu mogą stanowić ciekawą propozycję oddziaływań dotyczących nie tylko motoryki. Należy uwzględnić w nich zadania, które umożliwią dziecku ćwiczenie pamięci, koncentracji uwagi, spostrzegawczości, rozbudzą motywację do wszechstronnej aktywności stanowiącej niezbędny warunek jego rozwoju. Odpowiednio zaplanowane i przeprowadzone przyczynią się do osiągnięcia „gotowości szkolnej”.
Zajęcia korekcyjne organizowane w przedszkolu (1-2 razy w tygodniu po 30 min) są niewystarczające, dlatego też zaleca się systematyczne ćwiczenia w domu indywidualnie dobrane do rodzaju wady. Ćwiczyć należy wraz z rodzicem, który koryguje postawę dziecka, dba o bezpieczeństwo ćwiczeń oraz często jest współćwiczącym.


 

Gimnastyka korekcyjna – co robimy na zajęciach:

1. Kształtujemy nawyk prawidłowej postawy ciała.
2. Poprawiamy nieprawidłową pracę aparatu oddechowego poprzez koordynację oddechu z ćwiczeniami.
3. Zwiększamy ogólną sprawność fizyczną i wydolność organizmu dzieci poprzez stosowanie ćwiczeń kształtujących, oddechowych i wytrzymałościowych, a także gry i zabawy ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych dla konkretnej wady.
4. Kształtujemy i zwiększamy wytrzymałość i siłę mięśniową.
5. Uaktywniamy układy: narządów ruchu, oddechowego i krążenia.
6. Pracujemy nad likwidowaniem przykurczów, mających bezpośredni wpływ na kształtowanie postawy.
7. Wyrabiamy nawyk prawidłowego stawiania stóp w chodzie i w biegu.
8. Korygujemy płaskostopie.

Dla uatrakcyjnienia i jeszcze efektywniejszego rozwoju emocjonalnego, społecznego i poznawczego naszych przedszkolaków, prowadzimy zajęcia gimnastyki ogólnorozwojowej wykorzystując różne metody i kategorie ćwiczeń. Przedszkole posiada bogatą ofertę pomocy i przyborów gimnastycznych, dzięki czemu ćwiczenia są bardziej atrakcyjne dla dzieci.   
Dzięki temu nasze maluchy są świadome własnego ciała, sprawnie poruszają się w przestrzeni oraz swobodnie nawiązują kontakt za pomocą ruchu i dotyku. A odpowiednia dawka ćwiczeń gimnastycznych już od najmłodszych lat wyrabia u nich prawidłowe nawyki i uczy je, jak samemu dbać o prawidłową postawę ciała.                           
         
Dopełnieniem tych wszystkich działań są sukcesy sportowe naszych przedszkolaków: w latach 2012/2013, 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016 I miejsce w zawodach sportowych  Spartakiada w Tajemniczym Ogrodzie, udział i możliwość zaprezentowania się w Przeglądach Prezentacji – „Ruch, ćwiczenia i muzyka to wesoła gimnastyka” – nasze przedszkolaki prezentują układy taneczne z elementami gimnastyki artystycznej i z przyborem – wstążka.

Opracowanie: szkolnastrona.pl